De engelse cultuur en ik?

Dag allemaal, daar ben ik weer. Keertje niks over school ofja.. Op een andere manier. Ik dacht dat het allemaal een beetje overdreven was in series en films, dat tegenwoordig niemand meer schooluniformen droeg. Maar toch niet, hier in Engeland draagt iedereen nog school uniformen op de primary and secondary school. De jongens vaak een broek, blouse en trui. De meisjes rokje, blouse en trui. En dit allemaal tegen het pesten.
Op sommige scholen heeft elk leerjaar een andere kleur trui. Toen ik het hier met mijn gastgezin over had, stonden hun er ook helemaal achter om schooluniformen te dragen. Zo wordt je niet beoordeelt op je kleding smaak en keuze, maar toch kun je aan meisjes zien wat ze belangrijk vinden. Mijn mening hierover is dat ik vind dat ze dit goed doen. Ik had het in Nederland ook zo wel willen zien, het enige voordeel is al dat je ’s ochtends niet zo lang hoeft te treuzelen over wat je nou eigenlijk aan moet..
Geef je een presentatie? Geen geaarzel of je er wel net genoeg uit ziet. Iedereen ziet het er hetzelfde uit, geen verschillen.
Op de universiteit mag iedereen zelf kiezen wat ze aan doen, daar hebben ze geen uniformen meer. Dit vond ik in eerste instantie erg raar, waarom op die school niet? En worden ze er vanaf jongs af aan mee opgegroeid? Ook hier had mijn gastgezin een antwoord op. Op de universiteit heb je al gekozen voor wat je later wilt worden, je menig is gevormd over wat je van dingen vind. Heb je jezelf gevonden en kan je vaak voor jezelf opkomen en weet je vort dat pesten niet hoort.

De andere indrukken van Engeland zijn vooral het aan de andere kant rijden van de weg. Hier heb ik me nou is vaak op verkeken, of gedacht dat ze mij niet zagen. Maar inmiddels ben ik hier aangewend. Ook zijn ze hier niet gewend dat mensen fietsen. Het principe wordt vooral duidelijk als je mensen ziet fietsen in fluoriserende gele kleren, en overal lampjes én dit overdag. Ze denken dat ze niet gezien worden, maar fietsende kerstbomen vind ik nou ook weer te veel van het goede. Inclusief helmen en kniebeschermers. Verder hebben ze niet overal fietspaden, dit komt in Nederland ook wel is voor, maar niet op drukke wegen, nou hier kan alles.

De bussen die hier rijden, zijn allemaal dubbeldekkers. Echt van die Engelse rode dubbeldekkers. Pas toen ik in Londen was, heb je ook echt van die oude zwarte Engelse taxi’s. Zo mooi om te zien, hoeveel verschil er kan zijn terwijl je maar n uurtje vliegen verder bent.

En natuuurlijk niet te vergeten de standaard Breakfast tea, dit is thee met melk. Oh, voor dit kan ik hier wel blijven wonen. Thee met melk.

Het valt me verder ook op, dat engelse heel aardig tegen elkaar zijn. Bij binnenkomst altijd begroeten, vragen hoe het gaat. Ook als ze weer weg gaan, ze zeggen altijd gedag. Sta je op de bus of trein te wachten, nee niemand schiet voor. Hier kunnen bepaalde Nederlanders echt nog een voorbeeld aan nemen. Iedereen is erg geliefd naar elkaar toe. Hier in mijn gastgezin zeggen ze ook erg vaak ‘love you, darling of sweethart’ of iets vergelijkbaars. Nederlanders herhalen dit niet zo vaak, laat staan dagelijks.

Voor mij is er ook nog een groot verschil dat ik in een stad ben gaan wonen. Het leven in een stad is zooooo anders, alles dichtbij, drukte alles heeft het. Op de fiets naar de binnenstad, alles binnen handbereik. Je bent er zo, een boodschap, kan makkeljik op de fiets. De drukte van andere om je heen, in het begin vond ik dit wennen, overal waar je liep zag je iemand. En aangezien ik uit een klein dorp kom en gewend ben om tegen iedereen ‘hoi’ te zeggen is dit best wennen. Mensen kijken je aan, maar goed. Sommige zeggen ook iets terug, en de andere lachen. Maar niet iedereen is zo, mensen groei op een dorp!

Ook bij de zee wonen is een verschil, maar oh zo fijn. Nog geen 2 minuten lopen en je bent bij de zee. Lekker uitwaaien, tot rust komen. Heerlijk, lekker rustig terwijl alles achter je gewoon doorgaat. Lekker even jezelf afsluiten, genieten van de golven. Ik zou later echt bij de zee kunnen wonen, ik zou überhaupt hier later wel kunnen wonen.

Nou de conclusie van dit verhaal is dus ook dat ik mezelf hier goed vermaak!

